۱۳۸۷ تیر ۹, یکشنبه

برنامه نویسی بدون نیاز به کامپایلر

ویندوز یه ابزاری داره به نام Windows Scripting Host که با استفاده از اون می شه به راحتی و بدون نیاز به ابزار اضافه، به دو زبان JScript و VBScript برنامه نویسی کرد.

زبان VBScript:
این زبان از لحاظ املا بسیار شبیه به Visual Basic هست و برنامه های نوشته شده با اون بسیار قابل فهم هستند. زبان VBScript توی Internet Explorer هم قابل دسترسیه ولی به دلیل حفره های امنیتی زیاد استفاده از اون به هیچ وجه توصیه نمی شه. برای اینکه از این زبان توی کامپیوترتون استفاده کنید، کافیه Notepad رو باز کنید و برنامه خودتون رو بنویسید و اون رو با پسوند vbe. ذخیره کنید. حالا با اجرا کردن این فایل برنامه شما اجرا می شه. توی سایت مایکروسافت می تونید بیشتر با این زبان آشنا بشید. به عنوان مثال یه برنامه به این زبان براتون می نویسم:

Dim Name
Name = InputBox("What is your name?")
MsgBox ("Hello, " & Name)

زبان JScript:
این زبان که در حقیقت ورژن مایکروسافت JavaScript هست، شباهت های زیادی با اون داره. این زبان هم توی Internet Explorer ساپورت می شه. برای اطلاعات بیشتر درباره این زبان به صفحه اختصاصی در سایت مایکروسافت مراجعه کنید. برای برنامه نویسی به این زبان Notepad رو باز کنید، برنامه رو بنویسید و اون رو با پسوند js. ذخیره کنید. یه مثال به زبان JScript:

var d, s = "Today's date is: ";
d = new Date();
s += (d.getMonth() + 1) + "/";
s += d.getDate() + "/";
s += d.getYear();
WScript.Echo(s);

هیچ نظری موجود نیست: