۱۳۸۷ تیر ۴, سه‌شنبه

شبیه ساز کامپیوتر

حتما تا به حال برنامه ای که یک پلاتفرم مثل سگا رو شبیه سازی کنه دیدید. امروز می خوام چند برنامه رو معرفی کنم که برای شبیه سازی کامپیوتر به کار می رن. با این برنامه ها می تونید یک سیستم عامل رو توی یک سیستم عامل دیگه اجرا کنید. شبیه سازی کامپیوتر در کارهای شبکه و سیستم های Server خیلی استفاده داره و می تونه خیلی از هزینه ها رو برای راه اندازی اولیه و تست کردن یک سیستم از میان برداره. البته گاهی برای مصارف شخصی هم میشه از اونا استفاده کرد. مثلا شما یه برنامه عتیقه دارید که فقط روی ویندوز 98 اجرا میشه و اصلا علاقه ای ندارید که یه درایو به ویندوز 98 اختصاص بدید. من خودم از هر سه برنامه زیر استفاده کردم و فقط نظر شخصی خودم رو در موردشون می نویسم:

برنامه VMware Workstation:
این برنامه که به توسط شرکت VMware ساخته شده بهترین برنامه موجود برای این کار هستش که امکانات خیلی زیادی از قبیل ایجاد شبکه، اجرای یک سیتسم عامل موجود روی کامپیوتر، و حتی 3D Acceleration رو ساپورت می کنه. البته به دلیل قیمتش و پیچیدگی تنظیمات فقط به درد مصارف حرفه ای می خوره. البته ورژن Server این برنامه که به مراتب حرفه ای تره هم موجوده که من اطلاعات زیادی در موردش ندارم.

برنامه Microsoft Virtual PC:
این برنامه که اون رو می شه به صورت مجانی از سایت مایکروسافت داونلود کرد، به دلیل سهولت کار و سبک بودن برای مصارف شخصی مناسب تره و امکانات نسباتا خوبی داره و البته می شه برای کارهای حرفه ای هم ازش استفاده کرد. سرعتش نسبت به VMWare کمتره ولی مجانی بودنش خودش یه مزیته که به راحتی نمیشه از کنارش گذشت.

برنامه QEmu:
این برنامه که بازمتن هست سرعت خیلی کمی نسبت به دوتای قبلی داره (البته من ورژن قدیمی اون رو دارم، در مورد ورژن جدیدش اطلاعات زیادی ندارم) ولی یک مزیتی که داره اینه که به دلیل بازمتن بودن، خیلی به درد اونایی که می خوان به صورت حرفه ای از کارهایی که یک کامپیوتر انجام می ده سر در بیارن می خوره.

هیچ نظری موجود نیست: